Norma Audio
Filosofie van Norma:
Buiten de materiële aspecten, die uiteraard heel belangrijk zijn, is het belangrijk te begrijpen wat de filosofie (of benadering) is die achter een product schuilgaat. In de loop der jaren hebben mensen die hebben geluisterd naar de producten van NORMA en die daar enthousiast over waren, ons vaak gevraagd wat het geheim is.
Aanvankelijk hadden we moeite om een antwoord te formuleren, omdat deze producten een directe uitdrukking zijn van onszelf; ze leken voor ons eenvoudig en zonder geheimen. Zonder zelfingenomen te willen overkomen, concludeerden we uiteindelijk dat, zoals vaak voorkomt in andere aspecten van het leven, de echt belangrijke dingen minder zichtbaar zijn. Ze vormen een soort fundamenteel idee dat vervolgens tastbare effecten genereert. Bijvoorbeeld, wat is het geheim achter het unieke geluid van een Stradivarius-viool? We zouden alle combinaties van houtsoorten, veroudering en vernissen kunnen opsommen, maar zou het écht belangrijke niet ergens anders liggen? Het geheim schuilt wellicht in Stradivarius’ gevoeligheid, smaak, liefde en precieze wil om te creëren wat hij heeft gerealiseerd. Zonder deze wil zou het hout, veroudering en de vernis niet dezelfde vorm hebben gekregen.
Met dezelfde hoeveelheid pasta en tomaten kan een goede kok iets maken wat niemand anders kan.
Terug naar de producten van NORMA: ons uitgangspunt, dat in de loop der jaren steeds meer is bevestigd, is dat binnen de hele audioketen, elektronische apparatuur een veel grotere invloed heeft op het uiteindelijke geluid dan gebruikelijk wordt gedacht. Om dit goed te begrijpen, moeten we twee termen verduidelijken die volgens ons essentieel zijn: GELUIDSESTHETIEK en KWALITEIT.
Met GELUIDSESTHETIEK bedoelen we het geheel van kenmerken die aan de oppervlakte liggen van het geluid dat de luisteraar bereikt. Dit zijn de geluidskenmerken waarvan de perceptie het gemakkelijkst en het meest direct is. Vergelijk het bijvoorbeeld met de smaak of gaarheid van voedsel, de kleur en vorm van een vrucht, de carrosserie van een auto, of het uiterlijk van een persoon. Wat betreft geluid plaatsen wij onder GELUIDSESTHETIEK parameters zoals de tonaliteit, de geluidsweergave en bepaalde aspecten van de dynamiek.
Natuurlijk hebben we het hier over situaties waarin de afwijking van deze parameters ten opzichte van de optimale situatie nog acceptabel is; extreme gevallen kunnen het uiteindelijke resultaat onherroepelijk schaden. Wij zijn van mening dat de parameters die met de perceptie van GELUIDSESTHETIEK te maken hebben, initieel indruk maken op de luisteraar, maar waar men na verloop van tijd aan went en die zo hun werkelijke belang verliezen.
Bij verder luisteren komen de belangrijkere parameters naar voren die daadwerkelijk de structuur van het geluid definiëren. Terugkomend op de voorbeeldanalogieën, betreft het bij voedsel de kwaliteit van de basisingrediënten en hoe deze zijn samengevoegd en bereid; bij een fruit de rijpheid en smaak; bij een auto het comfort, het brandstofverbruik, en de prestaties; en bij een persoon het karakter en de intelligentie. Aan deze tweede categorie van parameters, die diepere structuren betreffen, hangt het concept van KWALITEIT.
GELUIDSESTHETIEK en KWALITEIT geven op twee heel verschillende manieren voldoening. GELUIDSESTHETIEK bevredigt op de korte termijn door een onmiddellijke herkenning van prettige ervaringsherinneringen, terwijl KWALITEIT langdurig plezier geeft, vergelijkbaar met een soort verliefdheid die ontstaat door de intieme ontdekking van verfijnde eigenschappen.
Terugkomend op het begrip KWALITEIT in de audiowereld noemen we parameters zoals afwezigheid van vervorming, snelheid, micro- en macro-dynamiek, helderheid, en de ruimtelijke relatie tussen verschillende geluidsbronnen binnen een virtuele geluidsruimte. Meer dan alle anderen echter is er een specifieke parameter die voor ons van bijzonder belang is: het ontbreken van ARTIFICIALITEIT IN DE GELUIDSWEERGAVE.
Elke keer dat een audiosignaal door een apparaat gaat, treedt enige degradatie op ten opzichte van het oorspronkelijke signaal. Het doel van NORMA-apparaten is juist om deze hoorbare degradaties tot een minimum te beperken.
Wij zijn er trots op dat we zonder pretenties kunnen zeggen: "Je kunt niet houden van wat je niet kent" en dat geldt ook voor de kunst van geluidsweergave. Het is essentieel om steeds dieper te duiken in de complexe mechanismen van geluidsweergave, omdat geluidskwaliteit hetgeen is dat onderscheiden en gewaardeerd moet worden, uiteindelijk voor langdurige voldoening zorgt.
Tot slot willen we benadrukken dat begrip van bovenstaande filosofieën belangrijk is. NORMA richt zich met haar producten op realistische geluidsweergave, waarbij het gaat om precisie, diepte en totale sonische integriteit.
Als audio-enthousiast is het belangrijk om het verschil te begrijpen tussen interpretatief en realistisch geluid, omdat dit inzicht bepalend is voor uw luisterplezier en ervaring op langere termijn.
We hopen dat u geniet van de geluidskwaliteit bij NORMA, want alleen dan kunnen wij met werkelijk realisme zeggen dat we werken aan het verfijnen en realistischer maken van uw luisterervaring, zodat u het maximale genot kan ervaren vanuit uw muziekbeleving.